Памер шрыфту
A- A+
Iнтэрвал памiж лiтарамі
Каляровая схема
A A A A
Дадаткова

Зварот грамадзян і юрыдычных асоб

З 2 студзеня 2023 года ўступае ў сілу Закон Рэспублікі Беларусь ад 28.06.2022 № 176-З «аб змяненні Закона Рэспублікі Беларусь «Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб».

Ўносяцца змены ў парадак падачы і разгляду зваротаў.

У першую чаргу, змены закрануць парадку падачы электронных зваротаў у дзяржаўныя органы і іншыя дзяржаўныя арганізацыі. Заяўнікі будуць уносіць такія звароты праз адзіную (інтэграваную) рэспубліканскую інфармацыйную сістэму ўліку і апрацоўкі зваротаў грамадзян і юрыдычных асоб.

Гэта значыць, што дзейнічаюць у цяперашні час, спосабы (або спосаб) падачы электронных зваротаў – размяшчэнне ў спецыяльнай рубрыцы на афіцыйным сайце арганізацыі ў сетцы Інтэрнэт і (або) кірунак на адрас электроннай пошты – не будуць ужывацца ў працы. Адпаведна, накіраваны такім чынам зварот не будзе разглядацца ў рамках Закона Рэспублікі Беларусь» Аб зваротах грамадзян і юрыдычных асоб " (далей – Закон Аб зваротах).

З улікам гэтага, у Законе Аб зваротах змяняецца і само паняцце» электронны зварот " – гэта зварот заяўніка, пададзены з дапамогай сістэмы ўліку і апрацоўкі зваротаў.

Сістэма ўліку і апрацоўкі зваротаў будзе забяспечваць магчымасць падачы электронных зваротаў і атрымання вынікаў іх разгляду. Для гэтага ствараецца асобны сайт (http://обращения.бел), на якім заяўнікам неабходна будзе прайсці рэгістрацыю з пацвярджэннем сапраўднасці выкарыстаных для рэгістрацыі дадзеных.

Доступ да сістэмы ўліку і апрацоўкі зваротаў для заяўнікаў ажыццяўляецца бясплатна. Праз свой асабісты кабінет заяўнік зможа накіраваць звароты ў неабходны для яго дзяржаўны орган або арганізацыю, а па выніках разгляду звароту адказы на іх будуць накіроўвацца заяўніку ў асабісты кабінет. Калі заяўнік у сваім электронным звароце папросіць даць яму пісьмовы адказ, то такі адказ яму будзе дадзены ва ўстаноўленым парадку.

Укараненне сістэмы ўліку і апрацоўкі зваротаў у працу дзяржаўных органаў і арганізацый дазволіць аўтаматызаваць працэсы ўліку і апрацоўкі зваротаў, забяспечыць захоўванне зваротаў і вынікаў іх разгляду, а таксама выключыць магчымасць злоўжывання правам на зварот з боку заяўніка – бо ў практыцы маюцца выпадкі, калі грамадзяне накіроўвалі звароты пад выдуманымі імёнамі або ад іншых асоб.

Закон Аб зваротах дапоўнены артыкулам 25-1, у якой вызначаны парадак работы са зваротамі, якія носяць масавы характар. Такімі зваротамі будуць лічыцца як электронныя, так і пісьмовыя звароты аналагічнага характару ў колькасці больш за дзесяць, пры гэтым адказы на такія звароты па рашэнні кіраўніка арганізацыі або асобы, упаўнаважанай ім падпісваць адказы на звароты, могуць размяшчацца на афіцыйным сайце арганізацыі ў глабальнай камп'ютарнай сетцы Інтэрнэт без накіравання адказаў (апавяшчэнняў) заяўнікам.

Змены закранулі і выкарыстання кнігі заўваг і прапаноў. З новага 2023 года істотна звужаецца кола арганізацый, у якіх яна будзе весціся. Такая кніга будзе абавязковая толькі ў арганізацыях і ў індывідуальных прадпрымальнікаў, якія аказваюць паслугі, якія забяспечваюць жыццядзейнасць насельніцтва. Канкрэтны пералік сфер, дзейнасць у якіх запатрабуе вядзення кнігі заўваг і прапаноў, будзе вызначаны Саветам Міністраў Рэспублікі Беларусь. Гэтыя змены заснаваныя на практыцы, якая паказала немэтазгоднасць вядзення кнігі заўваг у некаторых арганізацыях, а ў асобных выпадках – выкарыстанне яе не па прызначэнні, у тым ліку як інструмент падачы пісьмовага звароту.

Пашыраны пералік падстаў, па якіх звароты (як пісьмовыя, так і вусныя) могуць быць пакінутыя без разгляду па сутнасці. Так, звароты могуць быць пакінутыя без разгляду па сутнасці ў выпадку, калі ўтрымліваюць пагрозы жыццю, здароўю і маёмасці, падахвочванне да здзяйснення супрацьпраўнага дзеяння альбо заяўнік іншым спосабам злоўжывае правам на зварот. Самая распаўсюджаная сітуацыя злоўжывання правам на зварот - калі заяўнік накіроўвае шматлікія звароты, нягледзячы на тое, што яго звароты неаднаразова ўсебакова і ў поўным аб'ёме разглядаліся і заяўніку дадзены вычарпальны адказ па сутнасці пастаўленых пытанняў.

Застаецца ў сіле патрабаванне аб неабходнасці апавяшчэння заяўніка аб пакіданні звароту без разгляду па сутнасці.

Акрамя таго, вусны зварот можна будзе пакідаць без разгляду па сутнасці, калі заяўнік прымяняе тэхнічныя сродкі (аўдыё - і відэазапіс, кіна - і фотаздымку) без згоды службовай асобы, якая праводзіць асабісты прыём, і адмаўляецца спыніць іх прымяненне.

Некаторыя змены і дапаўненні ўнесены і ў частцы падстаў для адмовы ў асабістым прыёме, запісы на асабісты прыём.

Так, службовыя асобы арганізацый, якія праводзяць асабісты прыём, а таксама работнікі гэтых арганізацый, упаўнаважаныя ажыццяўляць папярэдні запіс на асабісты прыём, будуць мець права адмовіць у асабістым прыёме, запісы на асабісты прыём: калі заяўнік прымяняе тэхнічныя сродкі без згоды службовай асоб, які праводзіць прыём, і адмаўляецца спыніць іх прымяненне; У выпадку непрад'яўлення дакумента, які сведчыць асобу заяўніка, яго прадстаўніка, а таксама дакумента, які пацвярджае паўнамоцтвы прадстаўніка заяўніка.

Акрамя таго, адмова будзе правамернай і ў выпадку, калі заяўніку ўжо быў дадзены вычарпальны адказ на пытанні, якія цікавяць яго пытанні (і не толькі ў ходзе асабістага прыёму, як гэта вызначана ў дзеючай рэдакцыі Закона Аб зваротах).

Змены ў Законе Аб зваротах таксама канкрэтызуюць спосабы азнаямлення заяўнікаў з матэрыяламі, якія непасрэдна адносяцца да разгляду іх зваротаў, – заяўнікі будуць мець права рабіць выпіску з іх, а таксама ажыццяўляць іх фотаздымку ( за выключэннем матэрыялаў, якія змяшчаюць інфармацыю, распаўсюджванне і (або) прадастаўленне якой абмежавана). Адсутнасць выразнага рэгулявання такіх пытанняў раней нярэдка выклікала праблемныя сітуацыі пры ўзаемадзеянні дзяржаўных органаў і арганізацый з грамадзянамі.

Унесла карэктывы ў Закон Аб зваротах развіццё заканадаўства аб персанальных дадзеных. У сувязі з гэтым артыкул 14 Закона Аб зваротах дапоўнены новай часткай, якая ўстанаўлівае, што калі адказ па сутнасці пытання, выкладзенага ў звароце, не можа быць дадзены без прадастаўлення інфармацыі, распаўсюджванне і (або) прадастаўленне якой абмежавана, заяўніку накіроўваецца пісьмовы адказ з паведамленнем аб немагчымасці прадастаўлення яму такой інфармацыі.

У Закон Аб зваротах унесены дапаўненні ў частцы прававых падстаў, якія дазваляюць не накіроўваць адказ заяўніку. Так, гэта будзе мець месца ў выпадку наяўнасці адпаведнай просьбы заяўніка.

Неабходна адзначыць, што ўсе змяненні і дапаўненні ўнесены ў Закон Аб зваротах з улікам практыкі работы дзяржаўных органаў і арганізацый і накіраваны на ўдасканаленне арганізацыі работы са зваротамі грамадзян і юрыдычных асоб.

Раздзелы сайта