Парады бацькам ад МНС
Работнікі МНС заўсёды заклікаюць бацькоў да таго, каб яны максімальна шмат часу надавалі навучанню сваіх дзяцей асновам бяспекі жыццядзейнасці.
Дарагія бацькі, мы б хацелі пазнаёміць вас з нашай наглядна-выяўленчай прадукцыяй, а таксама іншымі матэрыяламі для дзяцей. Выкарыстоўваючы іх, вам будзе нашмат прасцей навучаць свайго дзіцяці бяспечным паводзінам.
Напэўна вы задасце пытанне, а дзе ж вам шукаць матэрыялы для навучання свайго дзіцяці? Адказ просты: усё неабходнае па навучанні АБЖ, вы можаце знайсці на нашым афіцыйным сайце 112.by, у раздзеле»мультымедыя АБЖ".
Пры навучанні галоўнае гаварыць з дзецьмі на іх мове, і яны выдатна зразумеюць, што вы хочаце сказаць і ад чаго хочаце іх перасцерагчы. Дарагія бацькі, давайце з вамі паспрабуем разабраць паняцце»гаварыць з дзіцем на іх мове".
Такім чынам, для гэтага дарослым неабходна выкарыстоўваць прыклады, казкі, малюнкі і ўсё тое, што дапаможа дзіцяці зразумець, якія сітуацыі бываюць небяспечнымі, як паступіць, патрапіўшы ў іх і як іх пазбегнуць. Вучоба пройдзе марна, калі не ўлічваць асаблівасці дзіцячай псіхікі, якая пярэчыць формах «забаронена», «нельга», «ты абавязаны» і г.д. лепш дзейнічаюць формулы тыпу: «Давай вучыцца разам, дапамажы мне пазбавіцца ад турботы за цябе». Сітуацыі варта правяраць у гульнявой форме, а тлумачэнні лепш падмацоўваць даступнымі прыкладамі з вядомых казак. У казках, апавяданнях, мультфільмах усё даступна і вельмі падрабязна растлумачана. Задача бацькоў-акцэнтаваць увагу дзіцяці на асобных месцах.
Разгледзім варыянты навучання.
Першы. Глядзіце разам з дзіцем Мультфільмы!
Вось глядзіце: вы напрыклад, глядзіце са сваім дзіцем папулярны, сярод хлопцаў, мультфільм «Шчанюковае патруль», дзе адзін з герояў па імі Алекс трапіў у бяду з-за сваёй неасцярожнасці, а адважныя шчанюкі ратуюць яго. Важна: разабраць дэталёва сітуацыю на прыкладзе ўпадабаных дзіцем герояў. Агучыць асноўныя памылкі Алекса, прычыны траплення яго ў небяспечную сітуацыю і спосабы ліквідацыі яе.
Паважаныя бацькі, гэта ўсяго толькі прыклад мультфільма. Вы ж можаце разабраць любую кнігу, аповяд, мультфільм са сваім дзіцем і, зыходзячы з прачытанага або ўбачанага, сфармуляваць правілы бяспекі для свайго дзіцяці.
Прапануем таксама паглядзець мультсерыял МНС "Чароўная кніга «на нашым YouTubeканале (увесці запыт мультфільм» Чароўная кніга" МНС у інтэрнэт-пошукавіку).
Пасля прагляду задайце дзіцяці некалькі пытанняў.
1. Табе спадабаўся мультфільм? Што новага ты даведаўся?
2. А хто з герояў мультфільма табе спадабаўся? Чаму?
3. Хто з герояў парушае правілы бяспекі? Што з ім адбылося?
4. А хто з герояў паводзіць сябе правільна? Хто ім дапамагае ў гэтым?
5. Чаму нельга парушаць правілы бяспекі?
6. Што трэба ведаць, каб не патрапіць як воўк у небяспечную сітуацыю? А як бы паступіў у такой сітуацыі ты?
Па-другое. Чытайце са сваім дзіцем.
Казкі, прыказкі, прымаўкі – асноўны сродак навучання малых правілах бяспечных паводзін. Яны могуць шмат чаму навучыць не толькі дзяцей, але і бацькоў. Вы заўважалі, што ў казках для самых маленькіх трагічны фінал? Гэта чарговы напамін вам, бацькі, пра тое, што дзяцей без нагляду пакідаць нельга («Калабок», «сямёра казлянят»). Калі чытаеце казку з малым, абавязкова задавайце яму пытанні: "Чаму так адбылося?", "Што не так зрабіў герой?", "А як ты думаеш, што трэба было зрабіць?"Але не асуджайце персанажы, а разважайце над іх паводзінамі:" Ай-ай-ай! Дрэнна зрабіў Калабок! Нельга ўцякаць з хаты. Можна згубіцца! Або ліса з'есць!». Асуджаючы ўчынак героя, вы даеце правільныя арыенціры дзіцяці на будучыню, дапамагаеце зразумець, у чым памылка казачнага персанажа.
Трэці. Малюйце са сваім дзіцем:
Даказана, што дзеці ўспрымаюць навакольны свет вобразамі. Усё, пра што вы кажаце з дзіцем, ён павінен бачыць на карціне. Таму ў вас ёсць добрая магчымасць пагаварыць з ім аб правілах бяспекі ў доме. Намалюйце з малым план вашага жылля і чырвоным колерам пазначце небяспечныя зоны. Растлумачце дзіцяці, чаму менавіта ў гэтых месцах варта быць асцярожным і Што рабіць у выпадку небяспекі. Малюнак-універсальны спосаб навучання, з яго дапамогай дзіцяці лёгка можна прышчапіць навыкі бяспечных паводзін:
малюйце з дзіцем розныя сітуацыі і прамаўляць усё, што малюеце;
ü задайце дзіцяці тэму для малявання, а потым абавязкова распытайце малога, чаму ён гэта намаляваў;
ü складайце па малюнках гісторыі, для гэтага можна выкарыстоўваць кнігі-размалёўкі МНС.
Чацверты. Гуляйце са сваім дзіцем:
Бо гульня-Асноўны спосаб навучання дзяцей. Менавіта гуляючы, дзіця лепш запамінае асноўныя правілы. Увядзіце ў вашу гульнятэку новую гульню " Ратавальнікі спяшаюцца на дапамогу!». Абавязкова раскажыце дзіцяці аб працы ратавальнікаў, у якіх выпадках можа спатрэбіцца іх дапамога (пажар, абвал, утапленне і да т. п.), і як правільна выклікаць:
ü набраць нумар 101 або 112;
ü паведаміць свой адрас;
ü расказаць, што здарылася;
назваць сваё імя, прозвішча і тэлефон.
Згуляйце ролю дыспетчара, хай дзіця тэлефануе і выклікае ратавальнікаў. А потым памяняйцеся ролямі. Дзякуючы гульні ён засвоіць неабходныя веды:
Галоўнае, што павінен ведаць дзіця падчас пажару:
ü не панікаваць!!!
ü не хавацца;
уцякаць з дому на вуліцу;
клікаць на дапамогу дарослых;
выклікаць ратавальнікаў па тэлефоне 101 або 112.
Зрабіце разам з малым» напамінальнік", на якой будуць напісаны нумары экстраных службаў і бліжэйшых сваякоў. Змесціце яе каля хатняга тэлефона.
Прапануем вам Дзіцячыя гульні па бяспецы, у якія вы папросту зможаце пагуляць дома. Галоўнае-гэта ваша разуменне важнасці кожнага моманту навучання вашага дзіцяці бяспечным паводзінам і разумнай асцярожнасці. Такім чынам, давайце разгледзім першую гульню:
"Што рабіць, калі дома пажар»
Вы можаце паўтарыць і прайграць са сваім дзіцем неабходныя дзеянні і выпрацаваць пэўны алгарытм дзеянняў. Таксама ў рамках гэтай гульні можна намаляваць з дзіцем на лістку паперы «План эвакуацыі» з кватэры.
»Бяспечныя сітуацыі"
У гэтай гульні вы можаце прыдумляць розныя сітуацыі, а задача дзіцяці заключаецца ў тым, каб распавесці, як ён будзе дзейнічаць у той ці іншай сітуацыі. Што яму можна? А што нельга?
"Небяспечна-Бяспечна»
Перад дзіцем картка з намаляванымі на ёй прадметамі. Бацькі называюць прадмет і пытаюцца, ці небяспечна з імі гуляць ці не. Калі бяспечна, то дзіця закрывае прадмет жоўтым (зялёным) кружком. Калі небяспечна-чорным (чырвоным). Пры гэтым дзіця павінна растлумачыць, чаму небяспечна гуляць з тым ці іншым прадметам.
»Небяспечныя сітуацыі"
У гэтай гульні вы, паважаныя бацькі, можаце разабраць і расказаць аб розных небяспечных сітуацыях (выкарыстоўваючы кніжку МНС «Прыгоды Дашы ў краіне небяспекі»).
- вывучыце з дзіцем ваш хатні адрас і нумар тэлефона, каб пры неабходнасці ён мог сам звярнуцца па дапамогу ў службу выратавання;
- каля тэлефона на аркушы паперы напішыце нумары экстраных службаў, і растлумачце дзіцяці пры якіх абставінах імі можна скарыстацца.
Фантазіюйце, прыдумляйце новыя гульні, тады час, праведзены разам з ім, будзе не толькі займальным, але і пазнавальным.
Паважаныя бацькі, памятайце: усе "ўрокі бяспекі" павінны праходзіць неназойліва, а ў гульнявой форме. Таму што гуляць для дзяцей-таксама натуральна, як хадзіць і дыхаць, бо калі вы гуляеце, любыя парады ўспрымаюцца зусім інакш, без унутранага пратэсту, таму што яны заўсёды дарэчы, таму што вы на роўных, вы партнёры, вы саўдзельнікі і сябры.
Яшчэ адна парада ад псіхолагаў: слова» нельга " ўжывайце як мага радзей. Бо пра падступства «нельга» многія бацькі ўжо ведаюць. З " не " і " не...» справа ідзе яшчэ горш. Ну не хоча наша падсвядомасць яго ўспрымаць!
Любая забарона наша псіхіка сустракае ў штыкі. І, каб паслухацца і прыслухацца (а тым больш засвоіць), даводзіцца зрабіць высілак, пераступіць праз сваё ўласнае «не хачу – не буду».
Узгадайце, як вы самі злуецеся на забароны ў сям'і ці на працы. А дзецям такі высілак зрабіць яшчэ цяжэй (хоць бы таму, што яны - народ свабодалюбівы). Вось і атрымліваецца: мы кажам " Не! Нельга!", а дзіця пачуць нас не гатовы. Мы кажам» Не рабі«, а яму чуецца " рабі, і хутчэй...».
Выкарыстоўвайце "заменнікі«, напрыклад»небяспечна". Лепш скажыце дзіцяці: "будзь асцярожны! Ўключаць пліту самому небяспечна! Ты можаш абпаліць руку. Давай я табе дапамагу"» І наогул, выкарыстоўвайце выдатнае слова» можна", для таго, каб пераключыць увагу вашага малога. Напрыклад:»уключаць электрачайнік самому – нельга, але можна зрабіць гэта, калі побач тата". Вучыце дзіцяці карыстацца электрапрыборамі, плітой, але пакрокава і пад наглядам. Гэта тычыцца любой сітуацыі. Лепш выкарыстоўваць часцей слова» можна", для таго, каб змяніць фокус увагі вашага дзіцяці.
І яшчэ, паважаныя бацькі, дзе і як дзіця праводзіць свой вольны час, з кім ён сябруе, якімі гульнямі захапляецца – гэтыя пытанні павінны быць прадметам пастаяннай вашай увагі. Выхаванне імунітэту асабістай бяспекі ў дзіцяці павінна ісці з пачуццём меры. Размова на гэтыя тэмы трэба весці добразычліва.
Паважаныя бацькі! Паклапаціцеся пра сваіх дзяцей-зробіце свой дом бяспечным. Яшчэ раз звяртаем Вашу ўвагу на тое, што дзяцей нельга пакідаць адных без нагляду. Вучыце сваіх дзяцей правілам бяспечных паводзін. Бо ў дзяцей павінна быць шчаслівае і Бяспечнае дзяцінства!